måndag 22 mars 2010

Crêpe Suzette

Första helgen i december fick jag finbesök från Sverige i form av Susanna. När hon kom på torsdagen bjöds det på typisk Elin och Lovisa-lunch: tortellini (dock färsk för en gångs skull) i crème fraiche och herbes de provence. Det var en ganska tråkig dag för att vara Nice, med regn och blåst, så vi gjorde inte så mycket mer spännande än att ta en liten rundtur på stan och gå upp och kolla på min skola. På kvällen fick Susanna följa med mig till favoritcrêpestället på min gata, och äta sig mätt på både galette och crêpe sucrée.

Dagen därpå gav vi oss av på utflykt till St Paul de Vence, som vi hade läst om i Elins guidebok. St Paul är en liten medeltida by, precis som Eze, men det unika med St Paul är ringmuren som omgärdar hela staden, och ger den ett närmast avskärmat uttryck där den ligger på en kulle en bit inåt land. Det var en otroligt vacker liten stad, även den med myllrande kullerstensgator, valv och gränder, och full av små konstgallerier. Det gick dock ganska fort att se allting, så till lunch tog vi 1-eurosbussen tillbaka till Nice och letade upp ett boulangerie. Vi ville prova det regionstypiska pan bagnat - ett runt litet lantbröd fyllt med exempelvis sallad, ägg, tonfisk och tomat. Lite av en sallad nicoise i brödform. Den dröp av olivolja, men som tur var satt vi på en bänk på strandpromenaden. En ettrig liten hund hoppade runt och försökte få sig en smakbit, tills han fick ett ryck och sprang ner på stranden. Den nyöppnade julmarknaden fick sig ett besök på eftermiddagen, och till kvällsmat gjorde vi en läcker laxsallad och avslutade md färdiga små franska efterrätter. Jag ville självklart att Sussie skulle få prova en crack, så vi drog med Elin och Katarina och gick ned till Jonathans. Alltid lika gemytligt, med en gitarrspelande trubadur i hörnet och känsla av värmestuga.

Den gode Simon kom förbi med frukost på lördagsmorgonen, vilket väl hade blivit lite av en tradition hemma hos mig och Elin (liksom att skumma i Elins “svåra ord“-bok och lära oss nya saker). Bacon, pocherade ägg och fyllda bröd. Mmm! Riktigt bra uppladdning inför att klättra upp på kullen, vilket också hade blivit lite av en tradition när jag hade folk på besök. Alla måste ju få en chans att se den vackra utsikten över staden! Efter vandringen och lite fotograferande gick vi ned på baksidan av kullen, som vetter mot hamnen, och vandrade runt där ett tag. Det blev Socca (alltså kikärtspannkaka) till sen lunch, innan besök på den nyöppnade julmarknaden. Fenocchio, som egentligen hade stängt för säsongen, var specialöppet denna helg på grund av någon nationell insamlingsgala, så jag fick lyckan att visa Sussie hur riktig glass ska smaka! På kvällen hade vi lite hemmamys med fransk film (2 x Bronzés - snabbt prat och ingen textning!) och Pili-pizza. Himla mysig helg, som tog slut alldeles för fort. Susanna gick en liten promenad på söndagsmorgonen, medan jag var i duschen, och kom tillbaka med nybakta croissanter och pains au chocolat till frukost. Jag följde henne till flygplatsen, och voilà, au revoir.