söndag 27 december 2009

Språkvetarbesök

Det var ju det här med att ha tid att uppdatera bloggen också... Nu är jag visserligen hemma från Nice, men än är det inte över, och det återstår dessutom en massa att berätta. Jag har till exempel haft ett flertal besök under hösten. I slutet av oktober kom mina kära språkvetarvänner Anna och Tova hit. På ankomstdagen, en torsdag, hann vi inte med så mycket mer än att äta lunch hemma och äta kvällsmat ute på favoritcrêperiet på min gata (som dock provades för första gången då), samt en liten kvällspromenad på Promenade des Anglais, eftersom jag var tvungen att gå i skolan på eftermiddagen. Tjejerna fick alltså lov att klara sig lite själva, men det gick galant - de hade ju varandra.

Dagen efter fick de stå ut med mig, och mina ordvitsar, desto mer. Vi åkte nämligen på dagsutflykt till Cannes, och det Cannes man skoja om Cannes ni tro. Vi hade riktig tur med vädret. Dagen innan hade regnet öst ner, men under vår utflykt sken solen från blo himmel, så starkt att vi fick inse att sommaren inte hade lämnat Rivieran än. Det var ju trots allt bara den 23:e oktober... Vi hade en mysig dag i filmstjärnestaden (även om det var brist på just filmstjärnor vid denna tid på året), och vandrade bland annat runt i hamnen och spanade in roliga båtnamn, åt lunch på stranden, doppade fötterna och önskade att vi tänkt på att ta med badkläder, spanade in utsikten från fortet på kullen samt spatserade på La Croisette (deras motsvarighet till Promenade des Anglais). Medan vi på eftermiddagen satt och väntade på bussen hem var vi tvungna att sista minuten-ordvitsa lite, det vill säga helt enkelt droppa de ord vi kom på med Cannes (Cannes-ibal, Cannes-loni, Cannes-on osv...). Hemmagjord couscoussallad och vin stod kvällen för, innan jag tog med mina besökare till favorithaket Jonathans, där de fick prova de gröna, brinnande crack-shots jag skrivit om tidigare. Allt för att få se hur jag har det!

En annan sak som brukar hända då och då i vardagen i Nice är att den gode Simon, också kallad vår ryske slav Nikolaj (fråga mig inte varför), kommer och lagar frukost. Så också denna helg. Tova och Anna fick sig alltså ett riktigt skrovmål innan vi gav oss ut på rundvandring i Nice. Fast först passade vi på att ta det där efterlängtade doppet i Medelhavet... Sedan besteg vi utsiktskullen, vandrade ner till hamnen och kikade runt i gamla stan. En glass från Fenocchio var ett måste, liksom provsmakning av lokala specialiteter från René Socca på kvällen. Lite fransk filmtittning på kvällen, och sen var det dags för de två att packa ihop weekendväskorna igen. Det var trist att säga hejdå vid flyget dagen därpå, men när jag på flygplatsen hittade en gråtande klasskamrat som precis hade skickat sin pojkvän med samma flyg kändes det inte som en lika stor grej längre... När jag sen fick veta att en annan klasskompis hade fått en sten i ansiktet när hon var ute och klättrade kändes mitt problem nästintill petitessartat. Jag försökte muntra upp dem i stället, och skulle jag någon gång behöva uppmuntran så har jag alltid min fina coloc till det.