tisdag 8 september 2009

Grasse et glace (eller "Le parfum")

Som jag skrev sist så skulle vi på utflykt i lördags. Det var jag och Elin, och så Emil och Katarina från klassen som följde med en grupp från skolan hela dagen. En lärare, Samuel, var med och guidade oss, och jag och Katarina satt typ hela bussfärden och frågade ut honom om en massa ord som vi ville veta vad de betydde. Grasse är i alla fall en jättemysig stad uppe i bergen, med utsikt ner mot havet vid klart väder, och en tradition av både skinnvaru- och parfymtillverkning. Konstnären Fragonard kom därifrån, och det var han som kom på att man kunde parfymera de illaluktande skinnhandskarna för en trevligare upplevelkse, vilket gav det stora parfymföretaget Fragonard sitt namn. Vi besökte Fragonards parfymfabrik, som fortfarande använder maskiner från 1920-talet. Riktigt coolt! Jag och Katarina hittade varsin parfymsort som vi gillade, och köpte dem för hälften av vanligt butikspris. Juste un baiser heter min, bara en kyss. Sen besökte vi konstnären Fragonards museum, och vandrade runt lite grann. Riktigt härlig dag! Förresten, om någon av er har läst Parfymen (eller sett filmen för den delen) så utspelar sig rätt mycket av den i just Grasse.

När vi kom tillbaka till Nice på kvällen åt vi middag på varsina håll, och möttes sedan upp igen senare på kvällen för glass. Vid mitt och Elins torg ligger nämligen det som sägs vara Nices bästa glassbar: Fenoccio. De har 96 glassorter, allt från coca cola och tuggummi till avokado och tomat & basilika. Jag fortsatte i parfymtemat och tog en bägare med lavendel och ros. Mmm! Jag tänker mig att om jag äter en glass med två kulor varje vecka tills vi flyttar härifrån så ska jag nog hinna prova det viktigaste...

Susanna sa...

dit vill jag gå!

Julia sa...

Åh usch filmen är ju hur hemsk som helst, ändå fick jag för mig att jag ville ha boken. Lite skräckblandad förtjusning där.

Blir riktigt avis på dig nu när det börjar bli så grått och tråkigt här uppe :)

Fräulein Aldrin sa...

Åh, vad jag är avundsjuk. Du behövde inte ens skriva att det var staden som vår käre Grenouille begav sig till för att lära sig parfymeriets konst. Jag är ju ett Das Parfum-fan! 96 sorter!!! Jag hade också valt lavendel. Här får jag hålla till godo med Sias violglass. Världens finaste blogg förresten. Och toppen att det numera finns stavningskontroll när man skriver en kommentar. Kram